עורך דין צבאי – מה ההבדלים בין עורך דין אזרחי לצבאי?

עורך דין צבאי
נכתב על ידי מערכת IsraLawyer

ההבדלים בין עורך דין צבאי לעורך דין אזרחי?

בעוד שרוב הסטודנטים למשפטים ועורכי דין מעוניינים להמשיך בקריירה בתחום המשפטים או במקצוע בכללותו, אחת הדרכים שסטודנטים או עורכי דין צעירים עשויים שלא לשקול היא להיות עורך דין צבאי. אין זה יוצא דופן שעורכי דין ממשלתיים נמצאים בצבא ומחפשים דרכים ליצור קשרים לקידום הקריירה שלהם.

הדרך להפוך לעורך דין צבאי היא במסגרת הלימודים לעבור התמחות במשרד המתעסק בתחום הנ”ל.
כמו בכל מערכת, תמיד יש שינויים ותקנות חדשות בחוק ומשום כך יצטרך העורך דין הצבאי לעבור השתלמויות במהלך עבודתו על מנת להיות מעודכן. לכל ענף בשירות הצבאי יש כללים ותקנות משלו למינוי עורך דין, אך בשירות יש כמה הנחיות למועמדים המעוניינים להיות עורכי דין צבאיים, כמו למשל עמידה בדרישות לתואר ראשון במשפטים או נסיון. כשאתה שוקל את האפשרות להיות עורך דין צבאי, עליך להבין במה התפקיד והקריירה שלך שונים מזה של עורך דין אזרחי.

חשוב להבין, ההבדלים בין עורך דין צבאי לעורך דין אזרחי מהותיים מכיוון שמדובר בשתי מערכות משפט שונות עם חוקים ותקנות נפרדות, רק עורך דין צבאי רשאי לייצג אדם אשר נמצא במערכת צבאית בין אם הוא בסדיר, קבע או מילואים כאשר העברה בוצעה בעת שירותו הצבאי. סוג העבירות בהן עורך הדין הצבאי מתעסק איתן זהות לעבירות מהצד האזרחי. זאת אומרת, עבירות בתוך הצבא כמו ריגול, הפקרת נשק, בגידה, מכירת נשק או לצד הכללי יותר כמו עבירות מין, סמים, אלימות ועוד.
אך למרות שסוג העבירות הצבאיות מקביל לעבירות אזרחיות במערכת הצבאית ישנה מדיניות מעצרים שונה כמעט לגמרי מהמערכת המשפטית באזרחות.המערכת המשפטית הצבאית נוטה במקרים רבים לאשר ביתר קלות מעצרים והארכתם. בגלל הסיבות הללו יש חשיבות גדולה יותר להיעזר בשירות משפטי מקצועי אשר מתמחה בדיוני מעצר בצבא.
כדי לחדד לכם את השוני בין שתי מערכות המשפט הללו נפרט לכם דוגמא אחת מני רבות –
כאשר נעצרים במערכת המשפט האזרחית המעצר הראשוני הינו מעצר למשך 24 שעות ובשונה מכך במערכת המשפט הצבאית המעצר הראשוני נמשך 48 שעות.
בהתאם לשוני בין המערכות חשוב לנו להדגיש שישנה חשיבות מהותית להיעזר בעורך דין צבאי החל מהשלבים המוקדמים של דיוני מעצר כדי ללוות ולכוון את העצור ומשפחתו בהתנהלות מול המערכת המשפט הצבאי.

בתחום עריכת הדין הצבאית ישנם מספר נושאים אשר לרוב לא ידוע לציבור ובפרט למשרתים בצבא כי הם רשאים לייצוג משפטי בהם, למשל:

ועדה רפואית:

במקרים רבים הפרופיל שנקבע לחייל בצבא אינו תואם כלל את מצבו הרפואי או שאיפותיו, במקרים הללו קיימת אפשרות לערער על החלטת הועדה. כשלב ראשוני ניתן לדרוש מאותה הוועדה לעיין שוב בחומרים, במידה וגם לאחר עיון נוסף אותו אזרח המשרת במערכת הצבאית חושב כי עדיין ההחלטה אינה תואמת את צרכיו הוא יכול לערער לוועדה רפואית גבוהה יותר. במקרה כזה עורך דין צבאי ידע בדיוק לאן להפנות וללוות את אותו חייל כדי להגיש לאותן וועדות את ההכוחות הדרושות לו לשם שינוי ההחלטות שלהן , לדוגמא : בתחום הרפואי ניתן לפנות לחוות דעת של רופא המתמחה בתחום הרפואי המסוים כגון: אורתופד, פסיכיאטר וכד’.
עריקות : למילה “עריק” משמעויות רבות ולאו דווקא הכוונה לאדם אשר לא התייצב במהלך שירותו הסדיר בצבא.
עריק יכול להיחשב גם איש מילואים אשר נשלח לו צו הגעה למילואים והוא לא התייצב אליו, במקרה כזה הוא יחשב עריק מילואים על ידי מדור עריקים והוא צפוי להישפט בגין זה בפני בית הדין הצבאי.
חשוב לציין כי נכון להנחיית פרקליטות עריקים אשר התעדכנו בשנת 2017, על פי הנחיות פרקליטות עריקים אשר התעדכנו בשנת 2017, עריקים אשר נגדם יוגש כתב אישום לבית דין צבאי בגין עריקות הם- עריק יחידה משירות חובה לתקופה בת למעלה מ-100 ימים, עריק בקו”ם לתקופה בת למעלה מ-180 ימים, ועריק מילואים בת למעלה משנה.

נציב קבילות החיילים:

הגשת וטיפול בקבילות נגד מפקדים, גורמי רפואה, התנכלות, אי מתן מענה ועוד.

לסיכום, אדם יכול להיחקר על ידי הצבא בלי נוכחות של עורך דין, אך הוא מסתכן באיבוד המוניטין, הקריירה ואולי אפילו החופש שלו. לכן מומלץ להתייעץ עם עורך דין צבאי החל מהשלב הראשוני ביותר.

זקוקים לעורך דין מומחה לענייני צבא? פנו אלינו גם בוואסאפ

מאמרים נוספים

חוזה שכירות דירת מגורים

חוזה שכירות דירת מגורים מומלץ לערוך באמצעות עורך דין חוזה שכירות. מה חשוב לדעת על עריכת חוזה שכירות לדירה ולע מה להקפיד לפני חתימה על החוזה.

קרא עוד

עורך דין חוזה שכירות דירת מגורים

חוזה שכירות סטנדרטי אינו מתאים לכל מקרה. ייתכן שתצטרכו להוסיף סעיפים ספציפיים המתייחסים למצבכם האישי, לנכס או לצרכים מיוחדים. עורך דין יוכל לסייע לכם להתאים את ההסכם לצרכים הייחודיים שלכם, תוך שמירה על זכויותיכם.

קרא עוד

(פרסום ממומן)

תל אביב והמרכז

ביטוח, נזיקין וליטיגציה מסחרית

(פרסום ממומן)

אזור השרון והסביבה

עוסקת בייצוג דיני מקרקעין ומחלקות מסחריות

בני ברק, רמת גן, תל אביב, גבעתיים, פתח תקווה

דיני משפחה וירושה | דיני העונשין (הדין הפלילי)

עו״ד שליונסקי איגור

אזור המרכז

פשיטות רגל | הסדרי חוב | דיני הגירה ואזרחות

אזור המרכז

דיני משפחה | יפוי כוח מתמשך

מלא/י את הטופס

ועורך דין יחזור אלייך בהקדם

טופס הצטרפות לעורכי דין

בית אחד להובלת עורכי דין בדיגיטל

נציגי האתר יחזרו אלייך תוך זמן קצר

טופס יצירת קשר

בית אחד להובלת עורכי דין בדיגיטל

נציגי האתר יחזרו אלייך תוך זמן קצר

מוזמנים למלא את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם

תחום עיסוק

נזקי גוף ותאונות
דיני משפחהמקרקעין
הוצאה לפועל
דיני עבודה
פלילי
תעבורה
קניין רוחני
רשלנות רפואית
משפט מסחרי ועסקים

אזור שירות

אזור המרכז
ירושלים והסביבה
אזור השפלה והסביבה
אזור הדרום
אזור הצפון
אזור השרון והסביבה
אזור אילת והסביבה

דרג את העו״ד

דעתך חשובה לנו

תודה על פנייתך

נציג יצור איתך קשר בהקדם

תודה על פנייתך

עו״ד יחזור אליך בהקדם