למה אני צריך עורך דין שילווה אותי ברכישת או מכירת נכס מקרקעין?

רכישת דירה
נכתב על ידי עו״ד עוז טננוורצל

למה אני צריך עורך דין שילווה אותי בקנייה או מכירת דירה?

שאלה טובה! עסקה לקניית ומכירת דירה תהיה, ככל הנראה, העסקה הגדולה והיקרה ביותר בחייכם. רגע לפני שאתם חותמים על החוזה, כדאי לכם לפנות לעורך דין המתמחה בתחום המקרקעין, שיסייע לכם בכל הקשור לזכויותיכם בנכס, לרישום בטאבו וכן בהתמודדות מול רשויות המס. 


למה אני צריך עורך דין שיעזור לי ברכישת דירה?

עורך דין המתמחה במקרקעין יבצע עבור הלקוח שלל בדיקות. בין הבדיקות יבצע עורך הדין בירור על זהות המוכר ומצב הזכויות של המוכר בנכס הנמכר. כמו כן, יבצע עורך הדין בירור האם הנכס רשום בלשכת המקרקעין, ברמ”י או באחת מהחברות המשכנות. בנוסף, יבצע עורך הדין בדיקות שנועדו לברר האם בעל הזכויות בנכס שילם את דמי החכירה ותשלומים נוספים שעל המוכר לשלם, האם יש הערות אשר רשומות על הנכס ויכולות להדליק נורה אדומה (כמו למשל הערת אזהרה על שמו של אדם אחר, דבר אשר מעיד בדרך כלל על עסקה נוגדת), וכן האם הנכס משועבד לצד ג’, בנקים, חברת מימון או חובות כאלה ואחרים לעירייה שבה הנכס נמצא.

עורך דין טוב יחסוך ללקוח המון כסף במהלך הדרך – רוב רוכשי הדירות אינם מודעים לתשלומים נלווים מעבר לתשלום על הנכס עצמו. לדוגמא – תשלום מס רכישה אותו יש לשלם בזמן רכישת הנכס. במקרים מסוימים עורך הדין, בעזרת ייעוץ וידע, יכול להפחית באופן משמעותי את מס הרכישה ואף להביא לפטור תשלום המס.

(לדוגמא, קונה שרוכש דירה שנייה, עליו לשלם מס רכישה גבוה על הדירה השנייה. אם הקונה ימכור את הדירה הראשונה שלו תוך פרק זמן מסוים, הוא ישלם פחות מס רכישה על הדירה השנייה – ואפילו עשוי לקבל פטור מלא).

מומלץ מאוד לקונה להתייעץ עם עו”ד לגבי מיסוי מקרקעין עוד בטרם התחיל לחפש דירה.

 

למה אני צריך עורך דין שיעזור לי במכירת דירה?

בתור מוכר נכס מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה במקרקעין לצורך בדיקת זהות הקונה (בכל זאת, מדובר באדם שהולך להעביר לכם סכום לא מבוטל של כסף ואתם רוצים לדעת שהעסקה שלכם בטוחה). כמו כן, עורך הדין יבצע עבורכם בדיקה מקיפה של זכויותיכם בנכס ויבדוק האם יש חובות או שעבודים על הנכס, היטל השבחה או מס שבח שאותו עליכם כמוכרים לשלם (מס השבח הוא מס אותו על המוכר לשלם במידה ובעקבות מכירת הנכס נוצר רווח למוכר הנכס. מדובר על מס אשר משלמים עבור ההפרש בין מחיר רכישת הנכס למחיר מכירת הנכס).

בנוסף, עורך דין מומחה, בייעוץ נכון, יכול להפחית את גובה תשלום המס בהתאם להוראות החוק. זאת, בעזרת קיזוז הוצאות כמו שכר טרחת עורך הדין, הוצאות תיווך, הוצאות עבור שיפוץ הנכס בעבר ועוד. עורך הדין גם יעדכן את הלקוח במידה ומגיע לאחרון פטור ממס השבח בהתאם לחוק.

קיימים עוד שלל מקרים בהם עורך הדין יסייע לכם לבצע את עסקת חייכם בצורה בטוחה, שקטה, ואולי הכי חשוב – יעזור ללקוח לחסוך כסף רב בעסקה שגם ככה היא נטל משמעותי על כתפיו. 

לסיכום, לעורך דין בתחום המקרקעין יש תפקיד מאוד חשוב בעסקת נדל”ן, תפקיד המשלב מזעור רכיב הסיכון בעסקה, ולא פחות מכך – סיוע בקידום עסקה אטרקטיבית עבור הלקוח. 

 

לפניכם, המדריך לרוכש דירה חדשה מקבלן – משרד הבינוי והשיכון.

זקוקים לעו״ד שילווה אותכם בעסקה הבאה? עו״ד עוז טננוורצל מומחה בליווי רכישה/קניית דירות.

מאמרים נוספים

הסכם העסקה בין מעביד לעובד

עורך דין חוזה שכירות נכס מסחרי

עורך דין המתמחה בדיני מקרקעין ובעל ניסיון בעריכת חוזי שכירות נכסים מסחריים יסייע לכם להבין את תנאי החוזה, להגן על זכויותיכם ולצמצם סיכונים.
חשוב להיוועץ עם עורך דין לפני חתימה על חוזה שכירות נכס מסחרי, הן כמשכירים והן כשוכרים. ייעוץ משפטי מקצועי יסייע לכם להבטיח עסקה מוצלחת ולמנוע סכסוכים עתידיים.

קרא עוד

חוזה שכירות דירת מגורים

חוזה שכירות דירת מגורים מומלץ לערוך באמצעות עורך דין חוזה שכירות. מה חשוב לדעת על עריכת חוזה שכירות לדירה ולע מה להקפיד לפני חתימה על החוזה.

קרא עוד

(פרסום ממומן)

תל אביב והמרכז

ביטוח, נזיקין וליטיגציה מסחרית

(פרסום ממומן)

אזור השרון והסביבה

עוסקת בייצוג דיני מקרקעין ומחלקות מסחריות

בני ברק, רמת גן, תל אביב, גבעתיים, פתח תקווה

דיני משפחה וירושה | דיני העונשין (הדין הפלילי)

עו״ד שליונסקי איגור

אזור המרכז

פשיטות רגל | הסדרי חוב | דיני הגירה ואזרחות

אזור המרכז

דיני משפחה | יפוי כוח מתמשך

מלא/י את הטופס

ועורך דין יחזור אלייך בהקדם

טופס הצטרפות לעורכי דין

בית אחד להובלת עורכי דין בדיגיטל

נציגי האתר יחזרו אלייך תוך זמן קצר

טופס יצירת קשר

בית אחד להובלת עורכי דין בדיגיטל

נציגי האתר יחזרו אלייך תוך זמן קצר

מוזמנים למלא את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם

תחום עיסוק

נזקי גוף ותאונות
דיני משפחהמקרקעין
הוצאה לפועל
דיני עבודה
פלילי
תעבורה
קניין רוחני
רשלנות רפואית
משפט מסחרי ועסקים

אזור שירות

אזור המרכז
ירושלים והסביבה
אזור השפלה והסביבה
אזור הדרום
אזור הצפון
אזור השרון והסביבה
אזור אילת והסביבה

דרג את העו״ד

דעתך חשובה לנו

תודה על פנייתך

נציג יצור איתך קשר בהקדם

תודה על פנייתך

עו״ד יחזור אליך בהקדם